۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۴, جمعه

گزارشگران حقوق بشر را فورا به ایران اعزام کنید


با گذشت بیش از چهار روز از اعدام پنج شهروند ایرانی به اتهام "عضویت در گروه های ضد انقلاب" هنوز واکنش های اعتراضی به این اعدام ها ادامه دارد.
در تازه ترین واکنش، جمعی از فعالان سیاسی و حقوق بشر روز جمعه (۲۴ اردیبهشت - ۱۴ مه) با ارسال نامه ای خواستار بازدید فوری گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل از ایران شدند.
امضا کنندگان این نامه از کمیساریای عالی حقوق بشر خواسته اند که با توجه به اعلام آمادگی ایران برای پذیرش گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد "هرچه زودتر" این گزارشگران به ایران اعزام شوند.
در این نامه که به امضای شیرین عبادی، مهرانگیز کار، عبدالعلی بازرگان، عطاالله مهاجرانی، محسن کدیور، حسن یوسفی اشکوری، مسعود بهنود و فرخ نگهدار رسیده است، از گزارشگران کمیساریای عالی حقوق بشر خواسته شده است که "فورا" به مواردی چون "بازداشت های خودسرانه"، "اعدام های فراقانونی" و "شکنجه" در ایران رسیدگی کنند.
روز یکشنبه (۱۹ اردیبهشت) دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان به اتهام "مشارکت در بمب گذاری در مراکز دولتی و وابستگی به پژاک" در زندان اوین اعدام شدند.
انتشار خبر این اعدام ها در زوزهای گذشته واکنش های بسیاری در داخل و خارج از ایران به همراه داشته است.
'حقوق انسانی و شهروندی باید رعایت شود'
در واکنشی دیگر، شورای فعالان ملی - مذهبی ایران که ریاست آن را عزت الله سحابی بر عهده دارد، با انتشار بیانیه ای از اعدام های سیاسی در ایران اظهار "تأسف شدید" کرده است.
شورای فعالان ملی - مذهبی در این بیانیه "ضمن تصریح بر تفاوت فکری و خط مشی سیاسی" این شورا با پنج اعدامی اخیر، علت محکوم کردن این اقدام را تأکید بر "حقوق انسانی و شهروندی" آنها اعلام کرده است.
فعالان ملی - مذهبی پیش تر هم در جریان اعدام های آذر ۸۸ با صدور بیانیه ای خواستار توقف اعدام های سیاسی شده بودند.
همچنین عزت الله سحابی، رئیس این شورا، در مصاحبه اخیر خود با وبسایت جرس از مقامات ارشد ایران خواسته بود تا محمود احمدی نژاد را برکنار کنند.
آقای سحابی که از منتقدان اصلی رئیس جمهوری ایران محسوب می شود، با انتقاد از سیاست های اقتصادی و بین المللی رئیس دولت دهم، او را به تلاش برای "تخریب ایران" متهم کرده و به مقامات جمهوری اسلامی توصیه کرده بود که برای حفظ حاکمیت و جلوگیری از "تضعیف نظام جمهوری اسلامی"محمود احمدی نژاد را برکنار کنند.
'آتش افروزان در بحران می زیند'
همزمان شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد هم با انتشار بیانیه ای در مورد عواقب سیاسی - امنیتی اعدام های روز یکشنبه هشدار داده است.
در این بیانیه که جرس (جنبش راه سبز) روز جمعه ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه) آن را منتشر کرده است، اصلاح طلبان کرد از صدور بیانیه های رهبران جنبش سبز به عنوان نشانه ای از "همگرایی و همدلی عمیق" یاد کرده و سخنان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد را دلیلی بر "احساس درد و رنج مشترک همه ایرانیان" دانسته اند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: "عده ای آتش افروز و خشونت طلب، رمز ماندگاری خود را وجود بحران و چالش در مناطق مختلف کشور می دانند و از آرامشی که در سالهای اخیر در بخش کردنشین ایران برقرار بوده به شدت ناراضی اند."
اصلاح طلبان کرد در پایان این بیانیه مخالفت خود را با "هر نوع روش و حرکتی که موجب ایجاد فضای خشونت شود" اعلام کرده اند و از مقامات قضایی خواسته اند که از "غیر قانونی و غیرعادلانه و پایمال شدن حقوق شهروندی" جلوگیری کند.
'سرکوب و نفی آزادی'
دیروز (۲۳ اردیبهشت) هم جمعی از استادان و روشنفکران ایرانی خارج از کشور با صدور بیانیه ای اعدام های اخیر در ایران را محکوم کرده بودند.
امضاء کنندگان این بیانیه، اعدام های روز یکشنبه را تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای "نفی آزادی" خوانده و آن را بخشی از سیاست دولت ایران برای "سرکوب شدید و مشت آهنین" خوانده اند.
در این بیانیه از دولت های جهان خواسته شده "تأمین و رعایت حقوق بشر" را به عنوان "پیش شرط مراودات" سیاسی خود با دولت ایران قرار دهند.
در پایان این بیانیه، امضا کنندگان ضمن محکوم کردن مجازات اعدام، تأکید کرده اند که خواستار حل مشکلات کنونی ایران با "پرهیز از خشونت از جانب هر دو طرف" هستند.
در میان امضاء کنندگان این بیانیه نام افرادی همچون رامین جهانبگلو، مهرانگیز کار، سعید رهنما، نیکی کدی، محمود کریمی حکاک، منصور معدل، مهرزاد بروجردی و تورج دریایی به چشم می خورد.
http://parsdailynews.com/64727.htm
بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر