۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۴, جمعه

5 کشته و 22 زخمی در درگیری با نیروهای امنیتی در اهواز



دستگیری عرب های اهوازی در پی درگیری مسلحانه با نیروهای بسیج
منابع آگاه از اهواز مرکز استان خوزستان در جنوب غربی ایران که اکثريت ساکنان آن را عرب های ایرانی تشکيل مي دهند در تماس با "العربيه" تاکيد کردند تلاش برای متفرق کردن تشییع جنازه یکی از فعالان سیاسی اهوازی از اعضای قبیله عرب العمور در شرق اهواز که پیشتر به دست نیروهای بسیج کشته شده بود منجر به تظاهرات تشییع کنندگان ودرگیری مسلحانه عرب ها که معمولا در چنین مراسمی اسلحه با خود حمل میکنند با نیروهای بسیج شد.
پس از آن که مراسم تشییع جنازه در منطقه "البو رومی" به تظاهرات کشیده شد، نیروهای امنیتی وبسیج و لباس شخصی ها سعی کردند تظاهرکنندگان عرب از قبیله العمور را متفرق کنند اما این تلاش ها به درگیری مسلحانه کشیده شد که در نتیجه آن 5 تن از طرفین کشته و22 تن دیگر زخمی شدند.
به گفته این منابع نیروهای دولتی تعداد زیادی از شهروندان عرب ایرانی شرکت کننده در این مراسم را دستگیر کردند و نیروهای کمکی بسیج وسپاه به منطقه سرازیر شدند.
نیروهای بسیج در آغاز هفته جاری علی عموری، فعال سیاسی اهوازی را که تحت تعقیب دستگاه اطلاعاتی بود و خود را از آنها پنهان کرده بود ترور کردند.
گفته می شود استان خوزستان که مرکز آن شهر اهواز است و در مجاورت عراق قرار دارد، بیشترین جمعیت عرب های ایرانی را در خود جای داده است که تبار آنان به قبایل بنی کعب، بنی اسد، ربیعه، بنی تمیم، آل کثیر وبنی طی باز می گردد.
فعالان سیاسی عرب در این استان مقامات دولت مرکزی را متهم می کنند که ضمن منع آموزش زبان مادری، دست به تبعیض علیه آنان زده واز بسیاری ازحقوق خود که در قانون اساسی این کشور آمده محروم هستند.
ایران از هفت قومیت اساسی شامل فارس ها، ترک های آذربایجانی، کردها، عرب ها، ترکمن ها، بلوچ ها ولرها تشکیل شده است.
العربیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر